Followers

Friday, June 26, 2009

Aku ingin melepaskan mereka pergi (part 2)

Sambungan cerita part 1,

Nak diikutkan hati yg panas membara ni, memang nk sound si A yg malas depan2 kawan dia yg duk melepak kat salon . Namun ku punya perasaan.. Bila Si A nampak saya marah , dia pon stop menjahit manik , yg kawan dia pon terus keluar dari kedai . nak je cakap kat si kawan tu.. 'sini bukan tempat lepak'! !

Si A dan Si B dah agak lama kerja dgn ibu. Gaji pon da beriban. tapi entah kenapa prestasi Si A n Si B semakin teruk. Dan saya makan makin hati dgn perangai diorang nie. Tegur pon sudah, Marah pon sudah... Mulanya, saya x ambik kisah and agak lenient dgn kesalahan2 yg mereka buat, sebabnya bukan senang nk cari staff baru , and nk train semula. Diorang pon dah lama kerja dgn ibu . Tapi business is business... Kena utamakan perut kita jugak dari perut org lain... lagi pon, Banyak da yg kami bersabar dgn perangai diorang ni , kesian mmg kesian, sebab si B tu muda lagi, anak pon baru sorang cam baya farrihin .. tapi byk sungguh cerita yg buatkan kami nie x sanggup nk menggajikan diorang lagi ;

Kes 1: Tanpa bagitau apa2, Si A boleh cuti tanpa gaji sebulan masa bulan puasa lepas. Alasan, nk tolong kakak business bazar ramadan. Ade ke patut!. tapi kami masih sabar..

Kes 2. Si A dan SI B Ambik upah jahit manik kat butik kain sebelah. yg ni saya x kisah kalau nk buat income lebih. Tapi jangan la buat masa time keje. sampai x nk layan customer yg datang!!.. Hello... u all nie keje dgn siapa ?..

Kes3: Dah pandai datang lambat and balik awal . kengkadang cuti pon x dibagitau. masa shift ade 2, sorang datang awal balik awal, sorang datang lambat dan balik lambat sampai tutup kedai.. Tapi. x sampai kul 9 setengah, kedai da tutup.

Kes4. Pemalas. Patutnya.. ikut hukum rasmi org yg berniaga, kedai bila bukak terus la bersih itu ini, cuci cermin dan sapu lantai. yg diorang nie... sampai sawang pon saya yg tegor , baru diorang bersihkan... aduhhhh tensionya!

Kes5. Tak pandai layan customer. Kalau customer berminat pon nk beli produk Golden Horse, tengok diorang acuh x acuh melayan, customer pon lari!

Kes6: yg nie yg baru2 jer terjadi 3 minggu lepas dan membuatkan kami nekad nk carik org baru. cerita begini.

Memang da rutin ibu akan ambik towel kotor setiap minggu utk dibasuh. minggu lepas x de rekod sale pon ade org buat Mandi SPA , tapi yg heran bin peliknya , ade kain and towel basah cam org mandi SPA! Siapa pulak yg mandi???

a. Diorang berdua yg mandi, Kami plak yg jadi balaci basuh towel diorang.
b. Sedara or kawan diorang yg buat Mandi SPA, diorang bagi FOC.
c. Or memang ade org yg buat SPA, Tapi duit salenya diorang berdua ambil???!

Jadi. mmg x salah kalau saya nk lepaskan mereka pergi dan cari pengganti yg lebih baik kan??....

10 comments:

Unknown said...

dah teruk tu. mcm ni lah..

panggil diaorang dtg mengadap. then pasang lagu 'izinkan ku pergi' kat radio ke, mp3 player ke, hp ke.. dan dgn selamber jer awk bagitau diaorang tuh

"KU IZINKAN KAU PERGI UTK SELAMANYA DARI KEDAI INI"

tutup kes..

yatie chomeyl said...

aah, x yahlah simpan lg klau dah mcm tu sekali perangai diorang. jgn kesiankn org smp diri sendiri plak merana ye x? lgpon skrg ni ramai org nk kerja..tak susah kot nk cari pekerja lain

firahadifa said...

Mata Hati,

Huhu.. lawak2..

Yatie Chomeyl,

betul3

Anonymous said...

apidah.. ehehe.sabar yer. ko carik lah pengganti yang cun2 cket..
-ein-

l i e y n said...

kalau dah bagi warning,tak dengar gak....babai aje...

firahadifa said...

ein

owh.. pertama kali ko meninggalkan jejak kat blog aku nie.. keke.. makasih..


lieyn,

itu la pasal..

buntalz said...

hehehehhh apa mau tunggu fidah.. skali warning 2 kali warning 3 kalai kena ah carasssss

Anonymous said...

lama dh aku nk leave comment, aku ingat kena register dulu. rupa2 nya bleh gak jd anonymous ihihi.

besar dh farrihin....nmpk berat...

669 said...

Pekerja yg boleh buat kerja betul2, memang susah nak cari.
Samelah macam carwash saya dulu (waktu pekerja bangla yg xde permit!!). Tapi, sekarang sudah lain sebab ada pekerja local dan supervisor. Bagi saya, kena ada supervisor yang kita trust, boleh pegang dia.. ape2 bgtahu kat dia je.. tak perlu marah2, pergi direct pada pekerja yg kita pon jarang jumpe, btol tak?

Saya budak baru belajar..

Sheherazade said...

dilema majikan :(
saya kalau jd boss,tak tahu la ade tahap kesabaran seperti mu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...