Followers

Saturday, April 25, 2009

Kalau ada rezeki, tak ke mana..

kakak saya berkahwin 5 tahun awal dari saya, dia berkahwin dengan seorang suami yg sangat penyayang dan baik hati . Abang ipar saya Orang sabah. berketurunan Dusun Kadazan . Bagi saya kakak cukup bertuah mempunyai suami yg sangat understanding .


Entry kali ini bukan untuk menceritakan kisah cinta mereka , tapi saya ingin ceritakan bagaimana cekalnya kakak & abang ipar saya Sepanjang 5 tahun pertama berusaha untuk memperolehi zuriat .


Kakak mula mencari kaedah alternatif setelah setahun mencuba utk mendapatkan anak. kerana terlalu harapkan untuk mengandung, kakak terus berjumpa Pakar sakit buat no 1 di Malaysia , Dr Hamid Arshad . Pada awalnya Dr dapati kakak ada SIS dibahagian rahim , mujur ketumbuhan SIS tidak perlu dibuang secara pembedahan , Dr cuma beri makan ubat , dan ketumbuhan SIS dapat di buang . Atas nasihat Dr, kakak mula makan ubat hormon untuk meningkatkan tahap kesuburan, tapi semakin dimakan , berat badan kakak naik mendadak .


Di samping kaedah traditional , Kakak mencuba juga kaedah moden , teknik IUI . Percubaan pertama gagal, Percubaan ke dua gagal , Percubaan ke tiga , ke empat , ke lima juga gagal . kakak mula putus harapan . Duit dah banyak habis . sekali buat , dekat seribu habis . itu belum lagi belanja ubat n lain2 consultant . Ibu dan ayah lah org yang paling susah hati. Pada Bulan Ramadhan tahun 2004, Ibu ayah mengajak kami sekeluarga mengerjakan Umrah, salah satu sebab utama untuk mendoakan kakak n abang dapat menimang cahaya mata . Balik dari umrah , atas nasihat ibu , kakak cuba lagi kaedah IUI buat kali yg ke enam. Namun gagal juga.... kakak mula berserah pada takdir.


Betullah kata org, Kalau ada rezeki tak kemana, Pada tahun 2006, Kakak dapat 'offer' untuk buat IUI sekali lagi di Hospital Kerajaan dengan bayaran cuma Seringgit. Itu pun cuma yuran pendaftaran . Alhamdulillah, dengan hanya sekali buat, hasilnya positive! Kakak di sahkan mengandung seminggu selepas majlis menyambut menantu perkahwinan saya di kuantan,lebih menggembirakan kakak mengandung kembar !



Kakak & Abang with their babies


Sebenarnya, ucapan terima kasih perlu di berikan kepada ibu, dialah org yg tak putus2 berdoa agar kakak dapat anak cepat , dan biarlah kakak dapat cahaya mata dahulu sebelum saya . Nak dijadikan cerita, Saya di sahkan mengandung sebulan selepas kakak, hahaha.. Makbul lah Doa ibu. Seorang pernah berkata pada saya, Kalaulah manusia tahu betapa hebatnya senjata doa, mesti manusia tak akan putus2 berdoa siang dan malam memohan hajat dan petunjuk dari Allah swt...


Saya & kakak sewaktu pengalaman menggandung pertama.. Perut kakak lagi besar,carry 2




Sekarang, anak2 kakak dah pon berusia setahun , Yang sulung bernama Afnan, Yang ke 2 bernama Afwan. Yang bestnya anak2 kakak ni kembar seiras . Sampai sekarang pon atok diorang tak dapat beza mana afnan & mana afwan. Macam mana nak kenal mereka??!.. nantilah saya cerita di entry yg lain pula.. tunggu.....


Teka. Mana yang mana along & yang mana angah ??

Yg Tengah tu farrihin....


11 comments:

l i e y n said...

bestnya dapat twin...
itule berkat orang yang sabar n byk berdoa
i pun ada anak sedara kembar. mmg tak tau langsung nak beza which is which....tunggu besar sikit kot!

Suziey Ahmad said...

waa sgt tragik la kisah ur sister..alhamdulillah akhirnya Tuhan jwb oermintaan dia..skali 2 dia kasi..tp mmg kalu guna IUI tu mmg chance nk dpt kembar sgt itnggi:)

Precious said...

Sabar adalah sebahagian drp iman. Tahniah kepada anda berdua.

Eazyshop2u said...

bestnyer twins!!!

Salam. Come and visit us at http://eazyshop2u.blogspot.com for a good quality, branded and affordable children clothing. New stock arrived!! OshKosh, Mothercare, Carter's, Oilily...Grab yours while stock last!!

TQ

momentinlife said...

hmm yup! aku slalu crite kisah akak ko kt org len.. heheh

anyway, best dpt twins! then mesti parents ko happy gile bile 3 cucu lahir dlm msa yg dekat! riuh2..

nxt mnth rsanya aku dpt sorg lg niece! yeehaa!!

firahadifa said...

Lieyn,

itu la pasal.. samapi skrg susah nk kenal..

Suziey,
iya.. i penah baca ade org dapat kembar 4 guna IUI

Precious,
Thanks...

Eazy,
InsyaAllah nanti i datang visit. I memang suke online shopping nie..

pa'
bestnyer dapat niece lagi... makin membesar la keluarga ko..

buntalz said...

fida..nama baby kakak awak sama ngan anak saya no. 2 tuh ... heheheh ada gak org letak AFNAN ... tapi ai add up FARHAN at the back so it becomes AFNAN FARHAN.. anyway...they both looks sooooo CUTE

Jard The Great said...

wow.... never thought about the sorrows ur sister went thru to get kids of her own.. hehe..

sebak lak bace entri nih... seb baik hepi ending..

firahadifa said...

zarah, u cepat2 la kawen.. aku nak nengok baby u plaks.... kekekeke

Yan said...

hehe nicekan tgk twins..
tp kite takutla nak beranak kembar..
sorangpun kelam kabut.. klu dua tak taula cemane/

firahadifa said...

Yan ,

tu la pasal... kalau tiga2 si awang tu balik rumah atok dia.. mau tebalik rumah tu jadinya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...