Followers

Thursday, May 21, 2009

Today I Become Mother - 21st May 2008

Hari ni genap setahun saya menjadi ibu . Memang sukar menjelaskan perasaan menjadi seorang ibu sehinggalah kita sendiri mengalaminya . Sesungguhnya setahun yg lalu sehingga sekarang hidup saya penuh warna warni .. walau dalam keadaan yg terlalu sukar bila berbagai masaalah menimpa , hati ini seperti tak pernah kosong. Meliatkan anak , segala masalah yg besar di dunia ini seolah2 hilang ...

Kemungkinan ada diantara kita yg perasan, bila menjadi ibu .. kita seperti menjadi org asing pada diri kita sendiri. kita mungkin berubah 360 darjah . bagi saya , kehadiran anak pertama ini banyak mengubah kehidupan saya


1. Dulunya jika berbelanja , saya tak pernah dapat bezakan antara keperluan dan kehendak , setiap kehendak saya adalah keperluan saya .. sungguhpun dah bertimbun koleksi2 yang ada. hati ini seperti tidak puas mencari yang baru. Sejak bergelar ibu, saya seolah2 tidak perlukan apa2.. Semua yg saya belanjakan cuma untuk anak , anak dan anak . Saya mula bergiat dalam aktiviti2 online shopping mencari mainan2 yg best2 untuk farrihin .. dan yg lagi best.. sayalah salah seorang peminat warehouse sales!!.. semua ini terjadi selepas adanya farrihin...



2. Menjadi ibu membuatkan saya lebih sensitif. Saya cepat rindukan ibu dan ayah saya. saya memang anak manja, tapi bukannya saya tak pernah berrenggang dengan ibu . Saya sekolah berasrama, bila masuk U di utara tanah air , saya masih tinggal berjauhan dengan ibu. Tapi bila berkahwin dan memperolehi anak, walau pon jarak rumah kami antara ampang -shah alam, setiapp hari dan setiap saat saya rindukan ibu. seminggu tak jumpa buat saya serba tak kena. mungkin sebab saya sudah menjadi ibu .. saya dapat rasakan betapa kuatnya perasaan kasih dan sayang ibu ayah saya sekarang . Tapi inilah kehidupan.. suatu hari nanti, walaupun berat.. saya juga terpaksa melepaskan farrihin pergi utk dia meneruskan agenda kehidupan dia ...

3. Saya dahulunya seorang yg penggeli, tapi kini sayalah org yg paling lekas bertindak ( kalau nk bandingkan dgn hubby) basuh Poo Poo farrihin. Tak sanggup rasanya biarkan 'benda' tu berada lama dalam pampers farrihin .

4. Saya cepat berasa risau , kadang kala risau tak bertempat . macam macam yg bermain di fikiran saya. macam mana kalau farrihin sakit, macam mana kalau farrihin jatuh, macam mana kalau farrihin luka , macam mana kalau farrihin lemas .. aduhai ... saya jadi tak keruan.. itulah yg berada di fikiran saya setiap kali melangkah ke tempat kerja sehinggalah berjumpa kembali dgn farrihin petangnya. saya yakin. ibu2 yg berkerjaya seperti saya tentu faham apa perasaan ini.

5. Dan. yang penting , sejak menjadi seorang ibu, saya semakin matang dan dewasa. saya menjadi seorang yang lebih kuat dan berani . Saya tidak cepat melatah. saya lebih pandai berdikari pabila suami tiada di sisi.

Saya sedar.. menjadi seorang ibu merupakan suatu nikmat dan anugerah yg cukup bernilai dari Allah Swt kepada hambanya . Dan saya sedar dengan pengalaman hanya setahun menjadi ibu , banyak lagi ruang2 yg perlu di improve . Saya akan memperbaiki setiap kelemahan and menambah apa yg kurang. Insya Allah..


Cepatnya masa berlalu ... farrihin yg dulunya hanya mampu pejam dan celik , sekarang dah pandai menyebut sepatah dua , berjalan ke sini sana. 7 tahun dari sekarang mama akan hantar farrihin ke sekolah, 15 tahun dari sekarang mama akan hantar farrihin ke sekolah asrama , 23 tahun dari sekarang mama akan tengok farrihin Konvokesyen , 25 tahun dari sekarang mama akan meminang gadis kesukaan farrihin , dah 30 tahun dari sekarang mama akan melihat anak farrihin, itu pon kalau nyawa mama panjang... aduhai.. cepatnya masa berlalu...



'Happy 1st Birthday Farrihin'
......

Semoga Menjadi Anak yang Soleh dan Manusia Yang berguna ...
Amin...

15 comments:

mummysya said...

Happy birthday sayang....

Semoga menjadi anak yg pandai dan cerdik ya....

l i e y n said...

happy birthday farrihin....
jadi anak soleh kay....

buntalz said...

happy b'day farrihin...

hmmm that what i always think for 3 sweet bubbles... huhuuh...

Kakak said...

Happy Birthday to farrihin...
Happy jadi Mother to mama Farrihin!
Jadi ibu saat terindah...

Nida said...

happy birthday farrihin...
jadi anak2 yg baik ye :)

Faizal said...

besar da fawwihin ek..
hepi besdeyyy

Mata Hati said...

selamat hari lahir budak comel..

semoga sentiasa dilimpahi kasih sayang..

firahadifa said...

mummy sya,

thanks ya..

Lieyn,
terima kasih.. amin..

buntalz,

macam rase da tua pon ade.. keke

Kakak,
thanks..

nida,

thanks aunty nida.., next year farrihin nk friend kay... keke

Faizal,

itu la pasal.. cepat jer masa berlalu..


mata hati,

Thanks for the compliment...

Jard The Great said...

waaa.. smlm ek?? hepi birthday!! sori.. makcik terlepas.. (aik?? ku dh jd makcik?? hehehe)

momentinlife said...

ok ..
aku jeles... heheh

anyway, Happy birthday Farihin!!!
dr aunty wafa'.. =p

mygoldpen said...

ana apid dh sethn ek...happy belated bday..sungguh touching entri ni..happy being a mother to you :)

firahadifa said...

Jard,

Mak cik Zarah, uits... len aku rasa.. anyway.. thanks aunty zarah...

moment,

thanks jugak aunty wapa'..

mygeldenpen,

touching ek?... xder la sangat... thanks yer aunty liza

[-suziey-] said...

happy besday farrihin..semoga menjadi anak soleh,....
sgt indah perasaan jadi ibu kan :)

firahadifa said...

Suziey

thanks ya aunty suzie...

memang indah.. susah nk gambarkan perasaan tu kan..

Yan said...

hepi belated b'day farihin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...